Syair Membuatkan Imam Ahmad Bin Hanbal Menangis

Syair Membuatkan Imam Ahmad Bin Hanbal Menangis | Assalamualaikum dan semoga anda semua yang sedang membaca di sini dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Di sini saya seorang insan yang hina bagai terjaga dari tido yang lena selepas membaca cerita berkaitan dengan ada sebuah syair yang membuatkan Imam Ahmad Bin Hanbal Menangis.

Syair Membuatkan Imam Ahmad Bin Hanbal Menangis


Peristiwa ini telah berlaku pada suatu hari di mana datangnya seorang murid iaitu Abu Hamid al-Khulqani kepada Imam Ahmad Bin Hanbal lantas bertanyakan apa pendapat beliau tentang syair-syair yang ada kaitan diantara Syurga dan Neraka. Lalu Imam Ahmad bertanya " Syiar Seperti Apa? serta Contoh?" Lantas dengan pertanyaan tersebut muridnya telah dendangkan syair ini.

Setelah selesai dua rangkap pertama Imam Ahmad tidak semena-mena terus menangis teresak-esak dan meluru masuk ke dalam rumahnya. Tangisan beliau begitu kuat sambil mengulang-ulang dua rangkap pertama itu. Muridnya meriwayatkan: kami mendengar tangisan Imam seolah-olah beliau akan mati.

Jika Tuhanku bertanya padaku..
“Tidak malukah kau bermaksiat pada-Ku?
Kau sembunyikan dosa dari makhluk-Ku
dan datang pada-Ku dengan penuh dosa.”

Bagaimana aku nak jawab wahai diriku yg malang?
dan siapalah yg dapat menyelamatkan aku?

Aku terus menyogok jiwaku dengan impian dan harapan
dari semasa ke semasa.
Dan aku melupakan apa yang bakal dihadapi selepas mati
dan apa yg akan berlaku selepas aku dikafankan.
Seolah-olah aku ini telah dijamin untuk hidup selamanya..

Seakan mati tidak akan menemuiku.

Dan telah datang kepadaku sakaratul maut yg ngeri.
Nah! Siapa yg mampu melindungiku?

Aku melihat pada wajah-wajah..
apakah ada daripada mereka yg akan menebusku?

Akan ku disoal,
“Apa yg telah aku lakukan di dunia
untuk menyelamatkan diri ini?”

Maka bagaimana akan ku jawab
setelah aku mengabaikan urusan agamaku?

Celakanya aku!
Apakah aku tak mendengar ayat-ayat Allah yg menyeruku?
Adakah aku tak dengar apa yg telah diberitakan dalam surah Qaaf dan Yaasin?
Adakah aku tak dengar tentang hari dikumpulkan manusia,
hari perhimpunan dan hari Ad-deen (qiyamah)?
Adakah aku tak dengar panggilan ajal maut menyeru dan menjemputku?

Maka ya Rabb! Seorang hamba datang dan bertaubat
Siapa yg dapat melindunginya?

Melainkan Tuhan yg Maha Luas PengampunanNya dan
yg membimbingku pada kebenaran..

Aku telah datang pada Mu, maka
kasihanilah daku dan beratkan timbangan kebaikan ku..
Dan ringankan (percepatkan) hisabku
kerana Engkaulah yg terbaik dalam penghisaban.

Syair Yang Membuatkan Imam Ahmad Menangis

0 comment... add one now