Maksud Doa Qunut Dalam Rumi

Doa Qunut dalam Rumi | Assalamualaikum kepada anda semua, saya ingin kongsikan doa qunut serta maksudnya dalam rumi. Saya percaya masih ramai orang islam yang tidak fasih atau tidak tahu membaca doa qunut dalam bahasa arab. Oleh itu, wujudnya posting berkaitan dengan Maksud Doa Qunut Dalam Rumi untuk memudahkan mereka membaca dalam bahasa rumi.

Doa Qunut Dalam Rumi



Berikut merupakan maksud doa qunut dalam rumi :
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan.Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.
Berikut merupakan bacaan doa qunut dalam rumi :

Allah humah dini fiman hadait.
Wa’a fini fiman ‘afait.
Watawallani fiman tawalait.
Wabarikli fimaa a’tait.
Waqinii syarramaa qadzait.
Fainnaka taqdhi wala yuqdha ‘alaik.
Wainnahu layadziluman walait.
Walaa ya’izzuman ‘adait.
Tabaa rakta rabbana wata’alait.
Falakalhamdu ‘ala maaqadzait.
Wa-astaghfiruka wa’atubu ilaik.
Wasallallahu ‘ala Saidina Muhammadinin nabiyil ummiyi waala aalihi wasahbihi wasalam.

Doa Qunut dalam Rumi  

1 comment... add one now

Nur Nur September 19, 2016
Alhamdulillah,terima kasih berkongsi makna doa Qunut ini.Sangat indah dan mendalam.